fbpx
06-48465536 info@elmaharkema.nl

“Find out who you are and do it on purpose”

deel 1 : “Find out who you are”

Uitvinden wie je bent. Niet een heel eenvoudige opdracht.

Als alles goed gaat, ben je snel tevreden met jezelf. Maar wat gebeurt er met je als er twijfels of vragen boven komen drijven?Als je onzeker bent over de weg die je bent ingeslagen en je afvraagt “of dit het nou is”.

Voelen

Ik ben al heel lang aan het uitzoeken wie ik ben. Waar ik voor wil staan. Welke kwaliteiten van mezelf ik wil benutten. Wat goed voelt om te doen en wat niet. In al die jaren verzamel je heel wat waardevolle inzichten en kennis. Maar wat doe je er vervolgens mee?

Ik had een voornemen: “Voordat ik het niet meer leuk zou vinden om voor de klas te staan, had ik wat anders gekozen”. Klinkt simpel, is het niet.

Werkplezier

Altijd ging ik met plezier naar school, tot mijn laatste officiële werkdag aan toe. Nooit ben ik met tegenzin heen gegaan. Maar ik wist dat die dag wel een keer zou komen. Want ik voelde dat ik niet voldoende in balans was. Er waren zeker energie gevers, maar meer energienemers.

Vandaar mijn zoektocht naar energiegevers.

  • Waar werd ik nou eigenlijk blij van
  • Waar was ik goed in?
  • Welke kwaliteiten wilde ik inzetten in mijn werk?

Wat als ik…

Wat als ik er eerder achter was gekomen welke waarde ik wilde leveren, aan de school, mijn collega’s, de leerlingen. Wat als ik andere keuzes had gemaakt. Dan zou alles anders zijn. Dat klopt. 

Ik wist ook niet van te voren welke keuze de juiste zou zijn. Maar ik vertrouwde wel op mijn gevoel, mijn intuïtie. En mijn voornemen om niet in een burn-out of andere vervelende situatie terecht te komen, hielp mij om een koers te bepalen. 

Waarheen leidt de weg…

Die koers bracht mij een heel stuk van het onderwijs vandaan, in eerste instantie. Maar toen ik ging evalueren waar ik stond, bleek dat ik dichter bij het onderwijs stond dan ooit. Juist door mijn ommezwaai en er helemaal uit te stappen, kreeg ik weer zicht op wat ik echt wilde. Dat is er soms voor nodig. Ik had daar ook anderen bij nodig. Coaches, trainers, collega’s, mijn leidinggevende en de P&O adviseur. Een heleboel gesprekken heb ik gevoerd, een heleboel cursussen en opleidingen heb ik gedaan, maar uiteindelijk had ik het nodig om uit te vinden wie ik zelf ben en wat ik wilde.

En…heel belangrijk, ik deed het omdat ik het zelf wilde. Niet omdat ik niet goed functioneerde of klachten had. Het was mijn eigen keus om op zoek te gaan. Omdat ik voelde dat het beter kon. Ook ik moet op zoek naar passend onderwijs, voor mezelf. 

Nu doe ik wat ik het liefste doe

Nu ik zelf leerkrachten mag coachen in hun weg naar het vervullen van hun ambitie, ontdekken van hun kwaliteiten en het leren kennen van zichzelf, ben ik zo dankbaar. Dankbaar dat ik de kansen heb gekregen om dit “preventie”onderzoek te doen. Want dat is wat is het is. Preventief ben ik gaan onderzoeken waar ik blij van werd. Ik ben niet gaan zitten wachten totdat ik het niet meer leuk vond of erger nog, in een burn-out terecht kwam. 

Schuldgevoel

En als laatste wil ik dit er nog aan toe voegen. Als ik mezelf als coach had gehad toentertijd, vraag ik me af of ik dezelfde keuzes had gemaakt. Wat ik wil zeggen is, met de kennis die ik nu heb, had ik waarschijnlijk mijn werk voor de klas zo kunnen inrichten dat de balans tussen energie gevers en nemers beter was geweest. Ik hou van het onderwijs en de mensen die er werken. En ik voel me wel eens schuldig dat ik één van diegenen ben die niet meer voor de klas staat, maar wel een onderwijsbevoegdheid heeft. Want daar zijn er net iets te veel van in Nederland als je het mij vraagt. Dus om mijn schuldgevoel te sussen heb ik twee dingen besloten:

  1. Ik help ambitieuze leerkrachten het beste in zichzelf naar boven te halen, zodat ze binnen het onderwijs voldoening uit hun werk kunnen blijven halen. Zo probeer ik mijn steentje bij te dragen aan mooier, beter en waardevoller onderwijs. 
  2. Ik heb me ingeschreven op Flexleerkracht.nl. Scholen die een zieke collega hebben, iemand die met verlof gaat of om een andere reden een leerkracht ter vervanging nodig hebben, kunnen een oproep plaatsen via Flexleerkracht.nl. Daar wordt de oproep uitgezet en als leerkracht in de omgeving kun je reageren. Als ik tijd en ruimte heb, spring ik in op een school die me goed kan gebruiken die dagen. En ik zit nergens aan vast. Meer weten over ZZP’ers in het onderwijs en werken met een Flexleerkracht> klik hier

>>> Voel jij ook dat je op zoek wilt gaan naar wie je bent? En wil je dat ook daadwerkelijk gaan gebruiken in je werk en sociale leven. Een kennismakingsgesprek is gratis en ik kom graag bij je langs. 

 

 

Volgende week deel 2, want het laatste stuk van de quote heb ik nog niet behandeld.

“Do it on purpose” 

 

 

ps Wil je meer lezen over hoe we onderwijs weer aantrekkelijk kunnen maken voor iedereen? Lees hier een prachtig artikel van Aart Brezet over het aantal mensen met een onderwijsbevoegdheid die thuis zitten. Hij heeft een indrukwekkende visie over hoe we het onderwijs weer aantrekkelijk kunnen maken zodat ook zij weer aan de slag gaan in het onderwijs. 

 

 

 

#onderwijs #leerkracht #stimuleerkracht #primaironderwijs #juf #meester #kwaliteiten #doedetest #inzicht #zelfkennis #ontwikkeling #groeien #persoonlijk #werk #purpose #doel #bestemming #basisonderwijs #onderzoeken #mindset #talenten #groei #school #talent #persoonlijkeontwikkeling #leraar #leerkracht #passie #loopbaan#coaching